Options
Dr. Careaga-Butter, Marcelo
Nombre de publicación
Dr. Careaga-Butter, Marcelo
Nombre completo
Careaga Butter, Marcelo Patricio
Facultad
Email
mcareaga@ucsc.cl
ORCID
6 results
Research Outputs
Now showing 1 - 6 of 6
- PublicationHabilidades tecnológicas para el aprendizaje. Experiencias del estudiantado chileno(Universidad Pedagógica Nacional, 2024)
; ; Muñoz-Barahona, RegnerLa sociedad se encuentra en una transición sociocultural provocando la aceleración del desarrollo de habilidades tecnológicas. La pandemia por covid-19 y post pandemia generó nuevos escenarios educativos en el mundo. Desarrollar Habilidades tecnológicas es lo que permite al estudiante desenvolverse de manera eficaz en los nuevos contextos de aprendizaje. Esta investigación tuvo como objetivo analizar las habilidades tecnológicas para el aprendizaje (HTPA) que posee el estudiante de 6.º año de primaria y 2.º año de secundaria para establecer relaciones entre la percepción sobre htpa, el tipo de establecimiento, el nivel educativo y el desarrollo de actividades prácticas mediante dichas habilidades. El enfoque es cuantitativo, no experimental, descriptivo-correlacional. Los instrumentos fueron aplicados a una muestra de 665 estudiantes. Se aplicó un cuestionario que evaluó la percepción que tiene el estudiante respecto de sus htpa, y una actividad práctica para demostrar habilidades tecnológicas en un Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA). Ambos instrumentos fueron creados con las siguientes dimensiones: Información, Comunicación y Colaboración, Convivencia Digital y Tecnológica. Los principales resultados indican que los estudiantes tienen diferentes percepciones y que algunas no son coherentes con las acciones prácticas realizadas. - PublicationChiquitano didactics and cultural praxis mediated by digital culture(Common Ground Research Networks, 2023)
; ;Vaca-Flores, ClaudiaCarrasco, JoséThis is a qualitative study whose objective is to analyze, from a semantic, semiotic, and cultural pragmatic perspective, the self-representative aspects of the Chiquitano identity in the dissemination of its natural and cultural heritage in digital culture. The participants of the study were five hundred teachers, artisans, and cultural facilitators who participated in dialogic interviews and whose answers were corroborated through specialized documentary review. The general result is an analysis of the Chiquitano identity self-representation mediated by digital culture, from the theory of media and cultural studies. The specific results are (a) semantic–semiotic analysis of didactic–cultural praxis, ecopedagogy, and identity self-representation of teachers and cultural facilitators, (b) exploration of diverse interpretations of a singular identity placed in a plural and global context mediated by information and communication technologies (ICT), represented by a model of reconceptualization of interculturality in a virtual context. It is concluded that communicational technological intermediation makes viable spaces for teachers and cultural promoters to disseminate, transfer their heritage, and reflect on their didactic–cultural praxis, from the identification processes experienced generation after generation, thus favoring the transfer of knowledge and wisdom in a close dialogue between the multimodal and tradition. It is concluded that through the reflexive use of communication technologies in the Chiquitano educational and cultural contexts, the identity and dissemination of the patrimonial richness of the Chiquitano ecoregion of Bolivia is enhanced, generating a close dialogue between the singular identities and the plurality of digital culture. - PublicationAnalysis of psychometric properties and validation of the Personal Learning Environments Questionnaire (B-PLE) in higher education students(Sustainability, 2021)
;Carrasco-Sáez, José; ; We are living through a cultural transition, characterized by technological disruption and the erosion of the modern ideology, which are redefining the behavior of citizens in their physical and digital spaces. Virtuality emerges as a new human dimension, making it necessary to rethink social and educational paradigms for a new two-dimensional citizen. In this context, the psychometric features and validation procedure of an instrument (B-PLE) for analyzing Personal Learning Environments (PLE) in students of higher education institutions in the Biobío Region of Chile are described. There were four phases to the validation method: (i) content validity, as determined by six experts in education and ICT; (ii) pilot test, with a non-probabilistic sample of 327 subjects; (iii) principal components analysis (PCA); and (iv) confirmatory factor analysis (CFA). The results of the dimensional analysis made it possible to define the structure of the new instrument, explaining 72% of the total variance. The reliability analysis yielded an alpha coefficient of 0.92. The confirmatory factor analysis showed fit indexes that support the proposed theoretical model. In conclusion, the instrument was composed of three latent variables: Open learning (OL), with six questions, Information management (IM), with two questions, and Knowledge creation and transfer (KCT), with three questions. - PublicationGestión del tiempo, trabajo colaborativo docente e inclusión educativa(Universidad Pedagógica Nacional, 2020)
;Sagredo Lillo, Emilio José; La gestión del tiempo para el trabajo colaborativo es posiblemente uno de los aspectos determinantes para el desarrollo de la labor educativa inclusiva. En este artículo de investigación se presenta un estudio cuyo objetivo fue conocer la gestión del tiempo destinado al trabajo colaborativo por docentes de educación regular y de educación especial de establecimientos educacionales con Programa de Integración Escolar (PIE). Se utilizó un enfoque cualitativo, con un diseño de estudio de caso múltiple. Participaron diez docentes de ambos sexos, seis de educación regular y cuatro de educación especial, de diferentes establecimientos educacionales. Como instrumento se utilizó una entrevista semiestructurada. Se realizó un análisis del contenido temático vertido en los discursos. Los datos se procesaron con la ayuda de N-Vivo 11. Los resultados muestran que el tiempo disponible para el trabajo colaborativo es insuficiente y que muchas veces este se realiza en espacios no formales. - PublicationValidación de un modelo para evaluar competencias TIC de profesores en contextos educativos de Chile(Universidad de Almería, 2023)
; ; Prats-Fernández, MiquelEn la actual transición cultural, una de las necesidades emergente de los profesores es el uso educativo competente de Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Este artículo da a conocer el resultado de la validación piloto de un modelo que permite evaluar Competencias TIC de profesores en contexto educativos. Sobre la base de la metodología cuantitativa, se aplicaron instrumentos para la validación de expertos y de usuarios. Para la validación teórica del modelo y de la matriz, participaron 10 expertos quienes analizaron la propuesta a través de un cuestionario y, para la validación práctica a nivel de usuario, participó una muestra piloto de 20 profesores, a quienes se les aplicó una pauta de observación, la cual permitió registrar sus acciones respecto de la competencia TIC en contexto. Los análisis demostraron que la matriz cumple con los elementos esenciales y que permite evaluar las competencias TIC de los profesores en sus contextos reales de trabajo cotidiano, tanto teórica como empíricamente. Además, quedo evidenciado que los profesores tienen un bajo dominio de integración de estas y, son utilizadas para apoyar la enseñanza y no el aprendizaje de los estudiantes. - PublicationCritical and prospective analysis of online education in pandemic and post-pandemic contexts: Digital tools and resources to support teaching in synchronous and asynchronous learning modalitiesHumanity, prior to the COVID-19 pandemic, was already in the process of a gradual cultural transition between modernity and postmodernity. The rapid pace of scientific and technological advances has led humans towards a progressive adaptation, as they develop new ways to confront and to solve their problems. In the exceptional context of the pandemic, people and institutions have faced a sudden need to readapt their ways of life and their means of communication. In education, the need to migrate from traditional classrooms to online systems was urgent, and the shift required digital tools and resources to support teaching. This theoretical article aims to analyze the disruption in the educational context and to detail the adaptations that may contribute to the effectiveness of educational processes. Moreover, it discusses the pedagogical, methodological, didactic, and evaluative aspects of the change in education. The article also proposes some guidelines for learning on both synchronous and asynchronous platforms. The trends associated with these changes are analyzed in order to offer a perspective on education in the post-pandemic world.