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Integration of school technologies for language learning for students with Autism Spectrum Disorder: A systematic review

2024, Dra. Arancibia-Gutierrez, Beatriz, Dra. Jimenez-Perez, Laura, Rivera-Robles, Susan, Sandoval, Joselin

Technologies can be a variable that influences academic success, specifically in language learning in schoolchildren with autism spectrum disorder (ASD). The use of virtual learning environments has contributed to all areas of education, being incorporated by teachers as a pedagogical innovation. The objective of this article is to systematize research related to quantitative and mixed empirical designs on the use of media, designs, and virtual environments in the subject of language. For this, the PRISMA-P systematic review methodology was used. The analyses were made considering the general aspects (participants, language content, type of technology used, country, duration of the intervention), the methodologies used, the effectiveness, and the limitations described by the researchers in each intervention. The search for the systematic review of the literature was through the Scopus, WoS, and ProQuest databases, between the years 2018 and 2022, achieving a final selection of ten articles. The information analyzed allows detecting the need to incorporate pedagogical strategies linked to the area of language for students with autism, who presented positive advances in the interventions analyzed.

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TipologĆ­a y uso de tecnologĆ­as emergentes en educaciĆ³n primaria y secundaria en LatinoamĆ©rica: Una revisiĆ³n sistemĆ”tica de la literatura

2024, Dra. Badilla-Quintana, MarĆ­a Graciela, Dra. Jimenez-Perez, Laura, Rivera-Robles, Susan

introducciĆ³n: La integraciĆ³n de tecnologĆ­as emergentes en educaciĆ³n es importante en la sociedad del siglo XXI. Sin embargo, existen mĆŗltiples investigaciones donde se integran tecnologĆ­as y, pese a esto, no hay cambios sustanciales en las aulas latinoamericanas. MĆ©todo: El objetivo de esta revisiĆ³n sistemĆ”tica fue analizar investigaciones publicadas en revistas de alto impacto donde se integren tecnologĆ­as emergentes en contextos escolares con el fin de determinar la complejidad investigativa. La bĆŗsqueda se realizĆ³ en mayo de 2022 utilizando el mĆ©todo PRISMA para la selecciĆ³n de 20 artĆ­culos latinoamericanos publicados entre 2018 a 2022. Como criterio de inclusiĆ³n se consideraron artĆ­culos empĆ­ricos publicados en bases de datos WOS, Scopus y ProQuest, donde se haya aplicado alguna intervenciĆ³n en escolares utilizando tecnologĆ­as emergentes. Resultados: Los hallazgos muestran gran variedad de tecnologĆ­as utilizadas en diversas Ć”reas acadĆ©micas, donde el nivel de complejidad en los estudios es de adquisiciĆ³n y profundizaciĆ³n de conocimiento y donde los estudiantes tuvieron un rol de usuarios individuales durante las investigaciones. ConclusiĆ³n: Se concluye que debe haber un cambio de enfoque en las futuras investigaciones para generar una mejor integraciĆ³n de tecnologĆ­as emergentes y un cambio profundo en las aulas de clases latinoamericanas.