Research Outputs

Now showing 1 - 2 of 2
  • Publication
    Analysis of a teaching learning process of the derivative with the use of ICT oriented to engineering students in Chile
    (Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2022) ; ;
    Galindo-Illanes, Maritza
    ;
    Breda, Adriana
    This work aims to analyze the responses of a group of engineering students related to problems about tangents in a teaching learning process of derivative in a differential calculus course. The methodological design, oriented to a group of 161 students from two Chilean universities, considers different onto-semiotic configurations in problem-situations about tangents. The methodology implemented integrates information and communication technologies in differentiated activities, favoring the use of languages and progressive approach to the meaning of the derivative. The exploratory-type analysis was carried out applying some tools of the ontosemiotic Approach of mathematical knowledge and instruction. Difficulties were found in the concept of function and the Euclidean conception of the tangent line, which brings with it a weak interpretation of the derivative function and its geometric representation. It is concluded that the implementation of the geometric interpretation through information and communication technologies makes it possible to improve the teaching of the derivative.
  • Publication
    Red Latinoamericana de Investigación en Educación Estadística. Necesidades, expectativas y realidades
    (Consejo Mexicano de Investigación Educativa, 2021) ;
    Ruiz, Blanca
    ;
    Albert, José
    ;
    Pinto, Jesús
    ;
    Tauber, Liliana
    ;
    Zapata-Cardona, Lucía
    La necesidad de crear una comunidad latinoamericana en Educación estadística dio lugar a la Red Latinoamericana de Investigación en Educación Estadística (Reliee). Sin embargo, la trascendencia y permanencia de una agrupación depende de la revisión constante de cómo la perciben sus integrantes y cómo se perciben ellos mismos dentro de ella. Este artículo documenta las necesidades, expectativas y realidades de las personas adscritas a la Reliee. A través de un cuestionario en línea se recogieron las percepciones de algunos de sus miembros y se analizaron bajo la mirada de los objetivos de la Reliee. Se encontró que las principales necesidades se centran en el fortalecimiento de la investigación y de la comunidad científica, así como en la mejora de la actividad docente.