Options
Dra. Sáez-Delgado, Fabiola
Research Outputs
Psychometric properties of the multidimensional scale of perceived social support in Chilean University students
2021, López Angulo, Yaranay, Pérez Villalobos, M. Victoria, Gutiérrez, Ana Bernardo, Cobo Rendón, Rubia, Sáez-Delgado, Fabiola, Díaz Mujica, Alejandro
The Multidimensional Scale of Perceived Social Support was designed to assess perceived social support according to three sources: family, friends and other significant ones. The main objective of this research was to determine the psychometric properties of this questionnaire through its application to 1975 students in the first and second year of their careers at Universities in Southern Chile (55.031% women), aged between 17 and 25 years-old (M=19.293; SD=1.349). The results indicated adequate adjustment of the second order model considering three dimensions of support (family, friends and other significant ones). The internal consistency coefficients for the dimensions of the scale were, α=.903 (Family), α=.928 (Friends) and α=.864 (other significant ones). It is concluded that the questionnaire is a valid and reliable instrument to evaluate this construct in chilean university students and it also has equivalence of measure across gender. © 2021 Revista Iberoamericana de Diagnostico y Evaluacion Psicologica. All right reserved.
Revisión sistemática sobre instrumentos de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de educación secundaria
2020, López Angulo, Yaranay, Sáez-Delgado, Fabiola, Arias Roa, Nicole, Díaz Mujica, Alejandro
El objetivo de este estudio fue identificar y describir investigaciones empíricas cuantitativas sobre los instrumentos para medir la autorregulación del aprendizaje (ARA) en estudiantes de secundaria a través del método de revisión sistemática. Se revisaron tres bases de datos (Web of Science, Scopus y SciELO) y se identificaron 21 investigaciones. El 62% correspondió a estudios en países de Europa, 24% de Asia, 9% de Latinoamérica y 5% de Norteamérica. Se encontraron 10 instrumentos diferentes para la evaluación del aprendizaje autorregulado. El Cuestionario de Estrategias Motivacionales para el Aprendizaje fue el más utilizado. El reporte de las propiedades psicométricas se observó en la mayoría de las investigaciones, al igual la validación del cuestionario en la población de uso. Se concluye que en el continente Europeo se concentra la mayor cantidad de investigaciones sobre ARA en estudiantes de secundaria, y en América Latina se encuentra en un estado más preliminar de desarrollo.
Prácticas docentes para promover la autorregulación del aprendizaje durante la pandemia COVID-19: Escalas de medición y modelo predictivo
2022, Sáez-Delgado, Fabiola, López Angulo, Yaranay, Mella Norambuena, Javier, Casanova Cruz, Daniel
Los objetivos principales de esta investigación fueron confirmar la estructura factorial de escalas sobre variables docentes para la promoción de la autorregulación del aprendizaje en estudiantes y estimar un modelo predictivo de las prácticas docentes durante la pandemia COVID-19. El método consideró un diseño psicométrico y predictivo para cada fase. Participaron 765 docentes de seis universidades de Chile. Los resultados mostraron cuatro escalas (creencias, autoeficacia, conocimiento y prácticas docentes) con adecuadas propiedades psicométricas. Se detectaron efectos indirectos de las variables “conocimientos de aprendizaje autorregulado” y “autoeficacia para la promoción de aprendizaje autorregulado” sobre la variable “prácticas docentes de promoción del aprendizaje autorregulado”, siendo esta una mediación de tipo parcial. El modelo de mediación estimado predice en un 33.7% las prácticas docentes para la promoción de aprendizaje autorregulado. En conclusión, se disponen de escalas válidas y confiables y de un modelo predictivo con adecuado ajuste para comprender la promoción de la autorregulación de aprendizaje por parte de docentes universitarios.
Systematic review for the definition and measurement of self-efficacy in university students
2022, Díaz Mujica, Alejandro, Sáez-Delgado, Fabiola, Cobo Rendón, Rubia, Del Valle, Milenko, López Angulo, Yaranay, Pérez Villalobos, María
The objectives of this review were: (1) to identify literature published within the last years on self-efficacy in university students; (2) describe and evaluate the employed definitions and measurements; and (3) establish the methodological coherency between the stated definitions and employed measurement scales within the respectively described domains in higher education. A systematic revision was conducted for articles published between 2007 and 2019. Empirical studies on self-efficacy in university students were included. A total of 66 articles were included. Most of the selected literature defined and measured specific domains of self-efficacy in university students. The reviewed authors defined “self-efficacy” as a set of beliefs connected to specific domains of functioning. Most of the studies presented coherency between the research objective and definition/measurement of self-efficacy. Nevertheless, a notable percentage of the studies lacked coherency, which underscored the need for further refinement and improvement in this area. © 2022, Interdisciplinaria. All Rights Reserved.