Research Outputs

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Publication
    Exploring Preservice Teachers’ Perceived Emotions, Professional Accountability, and Action-Taking Dispositions Towards Language Assessment Scenarios
    (MDPI, 2025)
    Díaz Larenas, Claudio
    ;
    ;
    Tagle Ochoa, Tania
    ;
    Gómez Paniagua, Juan Fernando
    ;
    Quintana Lara, Marcela
    ;
    Ramos Leiva, Lucia
    ;
    Acevedo Rivera, Rocío
    This exploratory case study investigates the emotional responses, professional accountability, and action-taking dispositions of 150 Chilean prospective English as a Foreign Language (EFL) teachers towards language assessment scenarios. Despite the growing interest in assessment, little research has focused on the affective experiences of trainee teachers. Participants completed the Emotionally Loaded Situations Questionnaire, which assessed their reactions to situations where students fail language assessments. The study reveals that these situations elicited negative emotional responses, leading to a diminished sense of teacher identity due to perceived inefficiencies in teaching and assessment practices. The findings also highlight the teachers’ dispositions towards taking corrective actions, such as revisiting teaching and assessment strategies, reinforcing assessment content, and improving future practices. As to professional accountability, trainee teachers acknowledge that their teaching performance has a direct effect on their students’ assessment results. These outcomes emphasize the need for further research on the affective dimension in language assessment to better support the professional development of future teachers.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Adaptación de la escala de creencias de autoeficacia docente en estudiantes universitarios chilenos
    (Academo (Asunción), 2020)
    Vergara Morales, Jorge
    ;
    Díaz Larenas, Claudio
    ;
    Tagle Ochoa, Tania
    ;
    El objetivo del estudio es evaluar la estructura factorial, fiabilidad y validez de la versión abreviada en inglés de la escala de creencias de autoeficacia docente, en una muestra de estudiantes chilenos de pedagogía en inglés de primer, tercer y quinto año de la carrera. Los participantes fueron 309 estudiantes de tres universidades chilenas. El ajuste del modelo de medida se evaluó mediante análisis factorial confirmatorio (AFC). La fiabilidad se estimó a través del coeficiente de fiabilidad compuesta. La validez convergente y discriminante fueron evaluadas mediante el cálculo de la varianza media extraída (VME) y de la √VME. Se utilizó el análisis factorial confirmatorio multi-grupo (AFCM) para evaluar la invarianza del modelo de medida. Los resultados apoyaron una estructura factorial de tres factores, con adecuados niveles de fiabilidad y validez. Estos hallazgos sugieren que el uso de la versión abreviada de la escala cuenta con propiedades psicométricas adecuadas para medir la autoeficacia docente en estudiantes chilenos de pedagogía en inglés.