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Mg. Perez-Galdavini, Victor
Research Outputs
Maximal fat oxidation rate in women with sedentary behaviour and at-risk body fat percentage
2021, Mg. Yañez-Baeza, Cristian, Mg. Perez-Galdavini, Victor, Valdebenito, Gabriel E., Saavedra-Ibaca, Vanessa, Romero-Mardones, Fabiola
The purpose of this study was to examine how the maximal fat oxidation rate is affected in two groups of women with different fat mass percentages. Thirty-four women with sedentary behavior (aged 18–25 years) were divided into 2 groups according to their body fat percentage. (<32% of body fat was considered as a threshold following American College Sport Medicine [ACSM] indications). Body fat percentages were assessed by anthropometry, then subjects performed an adapted graded exercise test on a treadmill to determine maximal oxygen consumption and fat oxidation rates during exercise. There were significant differences (p<0.05) in maximal cardiorespiratory capacity (34.4±4.4 vs 30.4±10.4 mL x kg-1 x min-1) and maximal fat oxidation rates (0.39±0.05 vs 0.31±0.06 g x min-1) between the lower risk group when compared to the higher risk group. There was no correlation between body fat percentage (BF%) and fat oxidation rates in both groups. In conclusion, cardiorespiratory capacity and substrate oxidation are different when two groups of women divided by ACSM recommendations are considered and these results could help clinicians and trainers to prevent weight gain and/or promote body fat and body weight loss.
Complemento a la tabla I “comparación de los métodos de las revisiones sistemáticas de intervenciones y los resúmenes de revisiones (overview)”
2022, Mg. Aguilera-Eguía, Raúl, Fuentes-Barría, Héctor, Mg. Yañez-Baeza, Cristian, Roco-Videla, Ángel, Mg. Perez-Galdavini, Victor, Mg. Inostroza-Reyes, Gloria
Aprendizaje basado en equipos en una asignatura profesionalizante de una escuela de kinesiología
2020, Fernández Huerta, Lincoyán, Córdova León, Karen, Perez-Galdavini, Victor
El aprendizaje basado en equipos (ABE) ha demostrado ser una herramienta valiosa en la educación médica, tanto en planes de estudio de pregrado como de posgrado de muchas instituciones [1,2]. El ABE es una metodología activa y participativa para el logro de los desafíos educativos con el propósito de facilitar el aprendizaje en las aulas con grandes grupos de estudiantes y favorecer el trabajo en equipo de grupos pequeños [3,4]. Tiene una estructura definida: se compone de tres etapas que incluyen procesos de aseguramiento de la preparación individual y también actividades orientadas a la aplicación de trabajo colaborativo. Se han observado mejoras en los logros educativos en varios cursos pertenecientes al área de las ciencias, la educación, los negocios, la medicina y la enfermería [5], y se ha llegado a la conclusión que dicha metodología favorece las habilidades de comunicación, interacción y comprensión de conceptos complejos que se abordan en dichos cursos