Research Outputs

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Publication
    Natural Semantic Networks: The Concept of Mistreatment and Good Treatment in Students of Health Careers
    (MDPI, 2024)
    Ortega-Bastidas, Javiera
    ;
    Baquedano-Rodríguez, Marjorie
    ;
    Bastías-Vega, Nancy
    ;
    Pérez-Villalobos, Cristhian
    ;
    Schilling-Norman, Mary Jane
    ;
    Parra-Ponce, Paula
    ;
    Arteaga-San Martín, Ricardo
    ;
    ;
    Ríos-Teillier, María Isabel
    ;
    Paredes-Villarroel, Ximena
    ;
    Peralta-Camposano, José
    ;
    Ricouz-Moya, Alejandra
    ;
    Soto-Faúndes, Catherine
    ;
    Williams-Oyarce, Carolina
    Natural semantic networks (NSNs) provide an approach to understanding concepts in terms of their density and strength. The objective of this study was to conceptualize mistreatment and good treatment among health science students in Chile, according to gender and training cycle. Methods: A mixed-methods study with a relational scope was conducted, involving 994 health science students. The present study is exploratory and combines both qualitative and quantitative analysis. We utilized the NSN technique, applying a questionnaire via SurveyMonkey after obtaining informed consent. Results: A total of 4386 defining words for mistreatment were identified, with the most relevant being ‘aggression’, ‘abuse’, and ‘violence’. In the case of good treatment, a total of 4146 defining words were obtained, with ‘respect’, ‘empathy’, and ‘kindness’ standing out. For good treatment, a statistically significant relationship was observed between the defining words and the variables of gender (χ2 = 41.158; p < 0.05) and training cycle (χ2 = 28.698; p < 0.05). For mistreatment, a statistically significant relationship was found only with training cycle (χ2 = 35.858; p < 0.05). Conclusions: Exploring the meanings associated with mistreatment and good treatment has a theoretical implication in the way in which two highly polysemic aspects of the educational environment can be understood.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Cuestionario de satisfacción con las capacitaciones pedagógicas: Estructura factorial y fiabilidad en docentes de la salud chilenos
    (Fundación Educación Médica, 2020) ;
    Dougnac-Osses, Camila
    ;
    Pérez-Villalobos, Cristhian
    ;
    Parra-Ponce, Paula
    ;
    Esparza-Oviedo, Fabiola
    ;
    Schilling-Norman, Mary
    ;
    Vaccarezza-Garrido, Giulietta
    ;
    Toirkens-Niklitschek, Josselinne
    Introducción. La satisfacción académica se ha examinado ampliamente en estudiantes universitarios, pero hay poca evidencia de la satisfacción de los docentes con las capacitaciones en las que participan. El presente estudio propone un cuestionario de satisfacción con las capacitaciones pedagógicas, y analiza la evidencia de su validez y fiabilidad. Sujetos y métodos. Se encuestó a 113 docentes de programas de grado de la salud, que respondieron el cuestionario de satisfacción con las capacitaciones pedagógicas, previo consentimiento informado. Se evaluó la validez de contenido del cuestionario y se realizó un análisis factorial exploratorio para analizar su validez de constructo. Además, se evaluó su fiabilidad. Resultados. El análisis de validez de contenido dejó 11 de los 15 ítems propuestos originalmente. El análisis factorial identificó un único factor en el que se reunían los 11 ítems (alfa de Cronbach = 0,954). Conclusión. Los resultados muestran evidencia a favor de la validez y la fiabilidad del cuestionario como una medición de satisfacción global con las capacitaciones pedagógicas.