Research Outputs

Now showing 1 - 2 of 2
  • Publication
    Errors of programming and ownership of the robot concept made by trainee kindergarten teachers during an induction training
    (Education and Information Technologies, 2022) ;
    Vásquez, Claudia
    ;
    Samuel, Marjorie
    ;
    Breda, Adriana
    Computational thinking in the educational environment has awaken a rising interest, having been included as part of the curricula from the very beginnings of education. Programmable robots have become a valuable positive resource in order to succeed in the development of computational thinking, demanding proper training from kindergarten teachers and trainees in order to be able to teach robotic programming. This article has the purpose to 1) identify the frequent errors made by trainee kindergarten teachers when solving a series of robotic problems in a computational thinking module, which develops in the course of Didactics of Mathematics and 2) determine the level of comprehension of the robot concept acquired by the trainees when solving robotics problems. The research developed in a qualitative methodology manner; the data used for this article were collected through the solving of fve robotic problems and an open-ended question that had to be answered by each of the 25 participants individually. The results showed that, in general, the most frequent error appeared in problems in which movements were set in a Euclidean space of two dimensions. That is to say, the problems’ solving required a selection of diferent commands: turn, moving forward and/or backwards. Moreover, more than half of the participants who answered the open-ended question succeeded in owning the robot concept once they had solved the problems.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Concepciones del profesorado sobre la construcción de conceptos matemáticos en contextos cotidianos
    (Universidade Luterana do Brasil, 2021) ;
    Samuel, Marjorie
    ;
    Parra, José
    ;
    Garrido, Ramón
    ;
    Cabezas, Carlos
    Antecedentes: Como importante es vincular las disciplinas a contextos reales, es necesario proponer estrategias de enseñanza-aprendizaje basadas en situaciones diversas, dentro o fuera del campo matemático. Este estudio considera estrategias y concepciones de enseñanza en matemáticas contextuales utilizadas por profesores de educación básica de la Región del Maule, Chile. Objetivos: Establecer creencias de profesores de educación básica en esta Región, sobre el uso de contextos en procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Diseño: De carácter mixto, considerando recolección de datos cuantitativos y cualitativos simultáneamente. El diseño investigativo, de tipo descriptivo, utiliza preguntas cerradas y abiertas para recolectar los datos. Las preguntas cerradas, presentadas en una escala de Likert de 1 a 5, explorando cinco dimensiones relativas al tema matemática en contexto fueron: 1) procesos, 2) habilidades y 3) contextualización matemática, 4) curriculum nacional y 5) condiciones favorables/desfavorables para trabajar en contexto. Contexto y Participantes: 99 docentes de educación primaria de la respectiva Región, que guían prácticas pedagógicas en matemáticas, de profesores de primaria en formación. Recopilación y análisis de datos: Los datos cualitativos se agruparon en categorías de tipo deductivo considerando la literatura y las respuestas de los participantes. Resultados: Se destaca la valoración docente sobre las dimensiones cuantitativas y aspectos utilizados para construir conocimiento matemático, pero también las actividades tipo ejercicios, que relacionan mayoritariamente con conceptos matemáticos sobre números y operaciones. Conclusiones: La práctica matemática en contextos es bien valorada por los profesores, pero aun no es asumida como estrategia adecuada para evaluar logros de aprendizaje.