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Dra. Sáez-Delgado, Fabiola
Nombre de publicación
Dra. Sáez-Delgado, Fabiola
Nombre completo
Sáez Delgado, Fabiola Mabel
Facultad
Email
fsaez@ucsc.cl
ORCID
2 results
Research Outputs
Now showing 1 - 2 of 2
- PublicationPromoting ASC in the primary education classroom: The role of teacher training(Taylor & Francis, 2023)
; ;Lobos, Karla ;Bustos, Claudio ;Cobo-Rendon, RubiaBruna, CarolaThe purpose of this research was to study the effect of the changes in the strategies to stimulate self-concept used by teachers, that received training, in the academic self-concept of its students. A quasi-experimental design with pre- and post-application measures was used. A total of 36 secondary school teachers and 814 students participated. The program consisted of four months of workshop sessions and accompaniment in the classroom. It was found that changes in the teaching strategies mediated the effect of the intervention on students’ self-concept. In addition, the change in the students’ type of self-concept depended on the change in the teachers’ specific strategies. In conclusion, the training program designed for stimulating academic self-concept was effective in promoting strategies in teachers that increased student’s self-concept. Thus, it can be concluded that the intervention is an approachable methodology to support the development of self-concept, potentially impacting students’ academic success. The findings contribute to the design of future interventions in school contexts for the improvement of students’ self-concept. - PublicationImpacto de un programa intracurricular sobre la disposición al estudio en universitarios(Centro de Información Tecnológica, 2020)
; ;Díaz-Mujica, Alejandro ;Bustos, ClaudioPérez-Villalobos, MaríaEl objetivo de este trabajo fue evaluar el impacto de una intervención intracurricular en las estrategias y creencias de disposición al estudio en estudiantes de ingeniería. Se aplicó un programa de 12 sesiones de 20 minutos, aplicadas de forma intracurricular por los docentes de la asignatura Cálculo I. Se utilizó un diseño experimental aleatorizado por conglomerados con grupo control y experimental, con medición pre y post intervención. El tipo de muestreo fue no probabilístico en 5 carreras de ingeniería. Al azar, se asignaron 4 secciones con 117 estudiantes al grupo experimental y 3 secciones con 97 estudiantes al grupo control. Utilizando modelos lineales mixtos, se observaron mejores indicadores en las 9 variables dependientes del estudio en el grupo experimental. Se concluye que la intervención resulta efectiva para potenciar la disposición al estudio en alumnos de ingeniería.