Research Outputs

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Publication
    Practicum of early childhood teacher students in pandemic times: A narrative perspective
    (Center For Educational Policy Studies Journal, 2023) ;
    Silva-Peña, Ilich
    ;
    Hormazábal-Fajardo, Roxana
    ;
    González-García, Gustavo
    ;
    Rojas-Rodríguez, Bessie
    ;
    Jara-Illanes, Enriqueta
    The Covid-19 pandemic affected teacher education; universities had to adapt quickly through emergency pedagogy. One problem that emerged was the relationship between schools and teacher students. The situation was more critical in early childhood teacher education than in others. The conditions forced them to adjust to the absence of children in the student teachers’ practicum. This article addresses the relational problem in a practicum in early childhood teacher education. Through a narrative inquiry with two early childhood education teacher students, we give an account of learning experiences in different educational spaces. During the analysis, two concepts emerged: ‘the classroom taste’ and ‘presence’ in teacher education. The research allows us to reflect on the essential focus of the practicum in early childhood teacher education from the perspective of these two concepts.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Acoger la vida para encender lo educativo. Una indagación narrativa de experiencias vividas por futuras docentes
    (Aula Abierta, 2021) ; ;
    Hormazábal-Fajardo, Roxana
    ;
    Guzmán-Córdoba, Pilar
    El presente artículo da cuenta de experiencias vividas por profesoras en formación que colaboran en escuelas tanto municipales como particulares, y subvencionadas durante su práctica pedagógica (practicum) en contextos de pandemia por COVID-19. Los propósitos que han guiado este estudio son explorar las vivencias de enseñanza experimentadas por futuras/os profesoras/es y profundizar en las singularidades y sentidos educativos de dichas experiencias. Mediante una metodología de indagación narrativa, sostenida en relatos de experiencia, conversaciones narrativas y seminarios de profundización, nos adentramos en las relaciones educativas que se dan entre las y los estudiantes, los contenidos y las profesoras en formación. Los hallazgos nos permiten mostrar que, a pesar de las imposibilidades que devienen de un nuevo contexto de enseñanza que altera las formas de estar presente, con mediaciones que aparecen y otras que desaparecen, el tiempo de encuentro convoca más que nunca la necesidad de contar con la/el estudiante y su mundo, para que la enseñanza adquiera sentido manteniendo vivo el deseo de aprender y, ciertamente, el de enseñar.