Options
Dr. Poblete-Valderrama, Felipe
Nombre de publicación
Dr. Poblete-Valderrama, Felipe
Nombre completo
Poblete Valderrama, Felipe Andrés
Facultad
Email
fpoblete@ucsc.cl
ORCID
4 results
Research Outputs
Now showing 1 - 4 of 4
- PublicationPhysical Activity and Sedentary Behaviors of Mothers, Fathers, and Children of Preschool and School Age(Horizon Research Publishing, 2025)
;Gallardo-Rodríguez, Rodrigo ;Léniz-Maturana, Laura; ;Vesga-Oviedo, Sandra ;Cortés-Roco, Guillermo ;Miranda-Osorio, RubyRodas-Kürten, VivianaThe impact of physical activity parents perform on their children, which can positively affect their development, has recently been studied with greater emphasis. Therefore, the present study aimed to determine the relationship between the levels of physical activity and sedentary behavior of mothers and fathers and that of their preschool and school-age children. A sociodemographic questionnaire and two questionnaires to estimate physical activity and sedentary behavior (MAFYCS and IPAQ) were applied to a total of 34 girls and 25 boys aged 4 to 10 years, together with their mothers and fathers, all residents of the Biobío Region, Chile. The results showed that children whose mothers and fathers were more physically active and walked more were more involved in active play and participated in organized sports (r=0.523; p<0.001), (r=0.678; p<0.001). Likewise, children whose mothers were more physically active participated more in organized sports (r=0.296; p=0.026). In addition, the children of mothers who were more sedentary spent more time in front of a computer (r=0.279; p=0.036). Regular physical activity in mothers and fathers may significantly influence their children by positively transferring their habits. This could also be mediated by the intensity, type of activity performed, and overall family engagement in physical pursuits and lifestyle habits. - PublicationÁreas seleccionadas en proyectos de grado de la Formación Inicial Docente en Pedagogía en Educación Física(Universidad Nacional de La Plata, 2024)
; ; ;Quintana-Figueroa, Claudia ;Obando-Casanova, Vanessa ;Léniz-Maturana, Laura ;Del Val Martin, Pablo ;Pavéz-Adasme, Gustavo ;Serra-Payeras, Pedrona ;Gallardo-Rodríguez, RodrigoPalou-Sampol, PereEl estudio tuvo por objetivo describir y clasificar los trabajos de titulación desarrollados entre los años 2009 al 2019 de la carrera de Pedagogía en Educación Física de una universidad pública no estatal del sur de Chile. Se utilizó un enfoque cuantitativo, utilizando estadística descriptiva para el análisis de datos. Se analizó un total de 212 tesis, para la clasificación se elaboró una propuesta que estableció 3 áreas temáticas, cuyos resultados exponen que la mayor cantidad de trabajos de titulación se encuentran en el área pedagógica, seguida por el área disciplinar y finalmente el área integral. Se concluye que estudios descriptivos en torno al análisis de tesis en un periodo de tiempo determinado permiten conocer y reorientar los procesos de formación inicial docente en Educación Física en torno a las demandas para una formación de calidad en relación con la malla curricular y normas institucionales establecidas. - PublicationEstrategia didáctica de enseñanza en béisbol para la superación profesional de entrenadores de lanzamiento Sub-12(Federación Española de Docentes de Educación Física, 2024)
; ;Martin-Rodríguez, Alejandro ;Del Val Martin, Pablo ;Pavez-Adasme, Gustavo ;Contreras-Olivares, Mauricio ;Lagos-Uribe, CarlosGallardo-Rodríguez, RodrigoLa preparación didáctica del entrenador de béisbol, se presenta en la actualidad como un aspecto importante a considerar, debido a la relevancia que adquiere para determinar la calidad de un proceso de entrenamiento eficiente dentro del contexto deportivo actual. Es por ello que se establece como aspecto justificativo en la investigación, determinar las principales insuficiencias que limitan el accionar didáctico de este profesional, y a su vez permite establecer como el objetivo en la investigación diseñar una estrategia para la superación profesional dirigida a la preparación didáctica del entrenador béisbol. En la investigación participa una muestra conformada por 54 entrenadores que trabajan en la categoría sub 12 años pertenecientes a los 17 combinados deportivos enclavados en el municipio Santiago de Cuba. Entre los métodos empleados se encuentra, la observación; el pre-experimento y la encuesta, de los métodos estadísticos se precisó de la estadística descriptiva y la estadística inferencial donde se aplicó la prueba no paramétrica de Wilcoxon. Como resultado se muestra una nueva vía de solución para contribuir al mejoramiento de la preparación didáctica del entrenador de béisbol, a partir de novedosas herramientas que permiten la sistematización del conocimiento de una manera lógica y dinámica, lo cual propiciara una accionar del entrenador con mayor dominio de los recursos que aporta la didáctica, para hacer frente con eficiencia al contexto profesional en el cual participa. - PublicationSociodemographic factors related to perceived physical activity on Chilean adults after COVID-19 pandemic(MDPI, 2024)
; ;Gallardo-Rodríguez, Rodrigo ;Rodas-Kürten, VivianaVilas-Boas, JoãoThe current study aimed to examine the relationship between sociodemographic variables (i.e., sex, age, marital status, educational level, socioeconomic status, and working mode) and physical activity levels declared by Chilean adults. The sample comprised 483 Chilean adults, 159 men (32.9%) and 324 women (67.1%) aged from 18 to 69 years old (36.5 ± 12.0). The participants completed an ad hoc sociodemographic online survey between December 2022 and March 2023 that included questions about characteristics of participants such as sex, age, educational level, household income, marital status, and working mode. Vigorous, moderate, and walking activities were measured using the International Physical Activity Questionnaire-Short Form (IPAQ-SF), a self-administered questionnaire. Men declared significantly higher vigorous and moderated physical activity than women. People aged 18 to 25, single or unmarried, and with the lowest household income, showed significantly higher scores in vigorous physical activity than those aged 26 to 45, cohabiting with a partner or married, and middle household income, respectively. Regarding working mode, people working at their job site said walking more than people not working, working in a hybrid mode, and working online. Our findings suggest that promoting strategies that increase physical activity during the pandemic is necessary to avoid health problems.