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Physical Activity and Sedentary Behaviors of Mothers, Fathers, and Children of Preschool and School Age

2025, Gallardo-Rodríguez, Rodrigo, Léniz-Maturana, Laura, Dr. Poblete-Valderrama, Felipe, Vesga-Oviedo, Sandra, Cortés-Roco, Guillermo, Miranda-Osorio, Ruby, Rodas-Kürten, Viviana

The impact of physical activity parents perform on their children, which can positively affect their development, has recently been studied with greater emphasis. Therefore, the present study aimed to determine the relationship between the levels of physical activity and sedentary behavior of mothers and fathers and that of their preschool and school-age children. A sociodemographic questionnaire and two questionnaires to estimate physical activity and sedentary behavior (MAFYCS and IPAQ) were applied to a total of 34 girls and 25 boys aged 4 to 10 years, together with their mothers and fathers, all residents of the Biobío Region, Chile. The results showed that children whose mothers and fathers were more physically active and walked more were more involved in active play and participated in organized sports (r=0.523; p<0.001), (r=0.678; p<0.001). Likewise, children whose mothers were more physically active participated more in organized sports (r=0.296; p=0.026). In addition, the children of mothers who were more sedentary spent more time in front of a computer (r=0.279; p=0.036). Regular physical activity in mothers and fathers may significantly influence their children by positively transferring their habits. This could also be mediated by the intensity, type of activity performed, and overall family engagement in physical pursuits and lifestyle habits.

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Las emociones en el proceso de aprendizaje: Revisión sistemática

2024, Dr. Poblete-Valderrama, Felipe, Salcedo-de-la-Fuente, Reinaldo, Herrera-Carrasco, Lizbeth, Illanes-Aguilar, Lucía, Rodas-Kürten, Viviana

En el diverso y desafiante contexto académico del siglo actual, las emociones recurrentes en la cotidianidad del estudiantado son uno de los factores relevantes a considerar en el proceso educativo, por su influencia en la conducta y en los logros de desempeño académico y social. Comprendiendo el aprendizaje como un proceso situado y recursivo, es mediante el aporte de las neurociencias que es posible fundamentar el por qué la disposición y actitud que se favorezca en el aprendiz, propiciando el éxito ante la experiencia educativa y didáctica a la que invite el docente. Por ello se llevó a cabo una revisión sistemática de las investigaciones que abordan la relación entre aprendizaje y emoción. Para el análisis cualitativo se consideraron 17 artículos publicados entre el 2017 y el 2022, permitiendo finalmente conformar la presente revisión, según las indicaciones del modelo PRISMA. Del estudio realizado, es posible concluir lo fundamental que resulta implementar estrategias de aprendizaje que consideren el manejo y desarrollo de emociones gratas por parte de profesores y estudiantes. La capacidad de gestión emocional con la que cuente el docente, y el dominio del funcionamiento cerebral basado en principios neurocientíficos, junto con el perfeccionamiento constante, favorecerán la disposición a experiencias que consideren los intereses propios del alumnado, promoviendo el aprendizaje a largo plazo, mediante diversos espacios de actividad física, social, cognitiva y emocional. Gran parte de los estudios revisados reconocen que el docente es una pieza clave del proceso de enseñanza aprendizaje, planteando la necesidad de ahondar en estrategias neuro educativas que impulsen profundos aprendizajes en el estudiantado.

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Sociodemographic factors related to perceived physical activity on Chilean adults after COVID-19 pandemic

2024, Dr. Poblete-Valderrama, Felipe, Gallardo-Rodríguez, Rodrigo, Rodas-Kürten, Viviana, Vilas-Boas, João

The current study aimed to examine the relationship between sociodemographic variables (i.e., sex, age, marital status, educational level, socioeconomic status, and working mode) and physical activity levels declared by Chilean adults. The sample comprised 483 Chilean adults, 159 men (32.9%) and 324 women (67.1%) aged from 18 to 69 years old (36.5 ± 12.0). The participants completed an ad hoc sociodemographic online survey between December 2022 and March 2023 that included questions about characteristics of participants such as sex, age, educational level, household income, marital status, and working mode. Vigorous, moderate, and walking activities were measured using the International Physical Activity Questionnaire-Short Form (IPAQ-SF), a self-administered questionnaire. Men declared significantly higher vigorous and moderated physical activity than women. People aged 18 to 25, single or unmarried, and with the lowest household income, showed significantly higher scores in vigorous physical activity than those aged 26 to 45, cohabiting with a partner or married, and middle household income, respectively. Regarding working mode, people working at their job site said walking more than people not working, working in a hybrid mode, and working online. Our findings suggest that promoting strategies that increase physical activity during the pandemic is necessary to avoid health problems.

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Autoconcepto físico, motivación de logro y actitudes hacia la Educación Física

2024, Dr. Poblete-Valderrama, Felipe, Dra. Vera-Sagredo, Angélica, Urrutia-Medina, Juan, Rodas-Kürten, Viviana, Pavez-Adasme, Gustavo, Palou-Sampol, Pere

El propósito de este estudio fue analizar la influencia del autoconcepto físico en relación con la motivación de logro y las actitudes de estudiantes de enseñanza media en la asignatura de Educación Física y Salud. Además, se buscó explorar las disparidades en las percepciones entre hombres y mujeres, así como entre aquellos que participan en actividades físico-deportivas. Para llevar a cabo la investigación, se empleó un enfoque cuantitativo con un alcance descriptivo-correlacional, utilizando un cuestionario aplicado a una muestra de 279 estudiantes de la región del Biobío, Chile. Este instrumento evaluó diversas dimensiones del autoconcepto físico, la motivación de logro y las actitudes hacia la asignatura. Los principales resultados indican que la actividad física constante se vincula con una mejor evaluación en estas dimensiones. Los hombres muestran una percepción corporal más positiva y mayor disposición para la participación activa, mientras que las mujeres experimentan niveles elevados de ansiedad y percepción de dificultad. La actividad física constante se asocia con percepciones más favorables en diversas dimensiones. Estos resultados resaltan la importancia de considerar género y nivel de actividad física al diseñar estrategias educativas en Educación Física y Salud en la enseñanza media.